גוגל אנליטיקס - מספיק עם השטויות ! - DURAN SEO

גוגל אנליטיקס – מספיק עם השטויות !

האם שימוש בגוגל אנליטיקס משפיע על תוצאות הקידום האורגניות ?

שאלה זו עולה ומטרידה בעלי אתרים בכל הרמות במהלך הזמנים. בשורה תחתונה אחת התשובה היא ממש לא ! ובכדי לסגור את הדילמה עבור רבים מאלו שעדיין סבורים שכך הדבר, ששמעו ממישהו, קראו איפהשהוא וגם לאלו שסתם יש להם "תחושת בטן"… בואו נבחן את התיאוריות השונות הקיימות באינטרנט לגבי הנושא. אנליטיקס הם לא ליצנים - אז אל תהיו ליצנים בעצמכם

 

מיתוס מס' 1

1. גוגל בודקת כמה המרות יש לכם ב- Goals וקובעת לפי יחס ההמרה את איכות האתר שלכם…

הדבר לא ייתכן לעולם ובואו נסביר למה הקביעה כה נחרצת. Goals או יעדי המרה למי שלא יודע מתכוונים למעשה לכל יעד אפשרי שיכול לייצג המרה עבור אתר.

יעד המרה של אתר קידום אתרים יכול להיות השארת לידים בעוד אתר מכירות ירצה מעבר לעגלת הקניות. ישנם אתרים שמטרת ההמרה שלהם היא הורדת תכנה מסוימת, אחרים צפייה בסרט, אחרים מילוי שאלון וכן הלאה.

כלי הGoals אומר למשתמש בעצם, בוא תגדיר לי מטרה באתר שלך. הגדרת המטרה הבסיסית ביותר (לא כולל הורדות של קבצים או לחיצה על סרט, זה משהו טיפה שונה מ- goals) היא למעשה ציון עבור מערכת analytics , תן לי את הדף שהוא היעד מבחינתך ואנחנו נספור כל פעם שמישהו מגיע לדף הזה המרה אחת.

כלומר במילים אחרות הגולש יכול להגדיר מה יהיה היעד. אם כך הדבר במידה והמרות באנליטיקס היו משפיעות על קידום אתרים אורגני היו קורות התפתחויות קיצוניות שגוגל היתה מסבכת עצמה בהם.

 

תוצאות החיפוש היו ניתנות למניפולציה קלה עד גיחוך, בואו נערוך דוגמא:

נניח ששמי משה ויש לי אתר למכירת כיורים. כעת שמעתי שיחס ההמרה באתר משפיע על קידום אורגני. כמובן בתור משה החרוץ והשאפתן שמעתי שקידום אתרים אורגני זו עבודה קשה ומפרכת והנה המוצא שלי החוצה בשני צעדים פשוטים לקידום האתר שלי בגוגל.

שלב א' – הגדרת goal נוח. משה פשוט מציין כי המרה מבחינתו זו הגעה לדף הבית של האתר. פשוט וקל נכון? יפה מאוד שלב א' הוכתר בהצלחה, כעת כל מי שיגיע לדף הבית ייספר כהמרה וכעת נשאר רק להביא טראפיק.

שלב ב' – משה מפקיד 6,000$ לידי גוגל אדוורדס ומכוון קמפיין בעלות ממוצעת של 30 אגורות לקליק לדף הבית שלו בביטויים רלונטיים כמובן. זמן של חודשיים מאוחר יותר משה זוכה ל76,000 ביקורים בדף הבית, דהיינו 76,000 המרות !

לאף אתר בתחום של משה אין המרות בסדר גודל שכזה ואז מיד מנוע החיפוש בודק את האתר של משה ונדהם גם הוא מהתוצאות המפליאות! ומיד מעלה את משה למקום הראשון…

 

לסיכום:

במידה ותיאוריה מס' 1 היתה מתקיימת במציאות היו קורים שלושה דברים במנוע החיפוש. האחד הוא שכמות מודעות הזבל באדוורדס היתה מרקיעה שחקים, השני הוא שאמינות המנוע היתה יורדת כמעט לאפס מכיוון שרבים היו קונים בכסף את מיקומם בעזרת הטריק החובבני שהוצג כאן.

ושלישי ואחרון, רמת הרלוונטיות היתה יורדת בתוצאות החיפוש, רמת הזבל היתה עולה, רמת שביעות הרצון שלנו ממנוע החיפוש גוגל (שגם ככה ברור לכולם שהוא עובד בצורה כה טפשית עד כי במהרה מי ששולט בכסף שולט גם בתוצאות) היתה צונחת, והתוצר הסופי הוא נטישה המונית של מנוע החיפוש.

מיתוס מס' 1 חוסל בצורה סופית.

 

מיתוס מס' 2

2. גוגל מזהה את "דף התודה" באתר שלכם ויודעת לדרג אתכם בהתאם לכמות ה"תודות" המתקבלות באנליטיקס.

כלומר במילים אחרות, ע"י משחק בכתובות הURL באתר שלנו אנחנו יכולים להערים על גוגל עד כדי גיחוך. ואם ניקח את משה מוכר הכיורים החרוץ כל שעליו לעשות כעת הוא פשוט לשנות את כתובת דף הבית שלו ולהוסיף לשורת הURL את המילה "תודה", או באנגלית "thankyou" (מכיוון שגוגל מבין בתרגום…)

ובבקשה לכם, כל שנשאר כעת הוא ללכת ולהפקיד בידי גוגל 6000$ דולרים חדשים ולחכות לגל התודות שיגיע, והתוצאות ידועות מראש…

התוצאות של מיתוס מס' 2 הוא גל של אנשים שעורכים מניפולציות בכתובות הURL שלהם ואז שוב קונים בכסף את התוצאות במנוע החיפוש באמצעות מניפולציה פשוטה זו.

 

לסיכום:

במידה וגוגל היה מייחס איזושהיא משמעות ל"דף תודה" באתר שלכם לדירוג במנועי החיפוש, היה קל מאוד להערים על המנוע ושוב להעמיד את גוגל במצב של ספאם מסוג חדש.

מיתוס מס' 2 חוסל בצורה סופית.

 

מיתוס מס' 3

3. גוגל עושה שימוש בנתוני תעבורת הגולשים שלכם באנליטיקס וקובעת על פי כך את דירוג האתר בתוצאות האורגניות.

ישנם אנשים רבים שמדברים על כך בכל מיני דרכים וצורות ומעניקים עצות, "אם תשפר את העיצוב, הבאונס רייט יירד ואז תעלה במיקומים" "אם תגדיל את זמן השהייה הממוצע באתר התוצאות האורגניות ישתפרו פלאים" וכו' …

כדי להבין את נתון הbounce rate כפי שהוא מופיע באנליטיקס עלינו להבין מבחינת מערכת גוגל אנליטיקס (המבוססת קוד JAVA שנשתל בעמוד) מה נחשב כ- bounce.

ובכן הדבר המצער בשיטת מדידה המבוססת קוד java זו היא שבמידה והיתה צפייה רק בדף אחד באתר מסוים הדבר ייספר בתור bounce. כלומר אפילו אם הגעתם למאמר זה מתוך האינטרנט, תקראו אותו בעיון במשך חצי שעה ואז תסגרו את החלון מבלי לבקר בדף נוסף באתר אפילו אתם תיספרו בתור bounce.

 

וכעת לפתרון:

משה מוכר הכיורים החרוץ שלנו כבר עשה כל מה שהוא צריך על מנת להתחיל להתקדם אורגנית בגוגל. הוא כיוון את ההמרות לדף הבית שלו, שינה את כתובת הURL של דף הבית לthankyou וכעת הוא שמע עוד מידע חשוב שאם הוא יוריד את נתון ה- bounce rate שלו בגוגל אנליטיקס הדירוג שלו יעלה פלאים !

ובכן חברים מאוד פשוט להערים גם על נתון ה- bounce rate של אנליטיקס ולמעשה כאשר עושים זאת אתם פשוט עובדים על analytics , אבל בעיקר על עצמכם…

כל שעליכם לעשות הוא ליצור iframe נוסף בתוך כל עמוד באתר שלכם (יכול להיות באנר אפילו) ולדאוג שהתוכן של הiframe ייטען מדף אחר מס' שניות לאחר טעינת דף הבית. התוצאה עבור אנליטיקס היא ספירה של צפיות ב- 2 דפים באתר שלכם עבור כל ביקור בודד.

כלומר נתון ה- bounce יירד מתחת ל5% אולי אפילו ישאף ל0%.

 

לסיכום:

כעת שהבנתם כי גם הנתונים האחרים ניתנים לתמרון בקלות רבה, לא ייתכן שגוגל תאפשר קידום אתרים אורגני בעזרת מניפולציות מסוג כה פשוט בכדי להשיג דירוגים בגוגל.

 

מיתוס מס' 4

4. גוגל עושה שימוש בכל מידע שהוא הנגזר מתוך google analytics בשביל הדירוג האורגני

ראשית נציין כי גוגל כבר נשאלה את השאלה מס' פעמים וקיבלנו תשובה חד משמעית על כך כבר מספר פעמים מגורמים רשמיים בגוגל. התשובה היא חד משמעית לא !

תבינו שבמידה וגוגל אנליטיקס היתה עושה שימוש בנתונים אלו היו קורים כמה דברים:

תביעות ענק נגד גוגל – כאילו גם ככה לא מספיק תובעים את גוגל על הפרות פרטיות כאלו ואחרות, ובגלל שהם אחת החברות שמחזיקות הכי הרבה מידע על המין האנושי הם זוכות לביקורת לא מועטה על שמירת פרטיות ואנשים כמעט מחכים "לתפוס" אותה על משהו כזה. שימוש בוטה במידע זה כנגד המשתמשים התמימים יהיה ממש קטסטרופה של חדירה לפרטיות.

נטישה המונית ומוחלטת של google analytics – אין חברת קידום רצינית שלא היתה מוסיפה בדוח האופטימיזציה שלה סעיף אדום גדול (שלפי דעתי צריך להיות הסעיף הראשון בדוח תמיד). "יש לנתק את גוגל אנליטיקס" איננו מוכנים שה"אח הגדול" יחליט לנו על הדירוג… ובכלל גופים כמו בנקים, אתרי חדשות גדולים ועוד שהיו יודעים כי "האח הגדול" מנתח להם את הנתונים היו גם תובעים וגם נוטשים בו זמנית.

הנה כמה סרטונים שמראים את מאט קאטס עונה על השאלה. הסיבה שגוגל בוחרת לענות שוב על השאלה בכל סבב רבעוני (אחת לרבעון הגולשים שולחים לגוגל שאלות) היא ברורה. במידה ויש אנשים שעדיין מתבססים או חושדים בקיום של תיאוריות מופרכות אלו, גוגל נמצאת שם כדי להזכיר לנו שוב ושוב שאין קשר בין מערכתgoogle analytics לבין תוצאות הקידום האורגני, נקודה.

 

 

 

לסיכום:

גוגל ענקית החיפוש העניקה לנו את הכלי האדיר google analytics כדי לשלוט גם בנתח השוק שמשתמש בתוכנות ניתוח תנועת גולשים בעולם בחינם. ייתכן שיש מידע אחר שמשמש את גוגל אך בשום פנים ואופן ובצורה חד משמעית נכון להיום אין שום שימוש ב- google analytics בכל הקשור לתוצאות האורגניות בגוגל וכפי שקראתם במאמר זה כנראה גם לעולם לא יהיה קשר כזה.

 

כל המיתוסים נופצו סופית !

  • אהבתי את המאמר.
    אין לי ספק ש bounce rate הוא לא אינדיקציה לאיכות האתר.

    ירון

להשארת תגובה

אנו לא נפרסם את כתובת המייל שלך.