עדכון פנדה ראשון לשנת 2013 – כללי התנהגות ומידע

גוגל ביצעו עוד עדכון פנדה שהגיע גם לישראל, קיבלנו כמה וכמה דיווחים ואיתרנו כמה שיחות ברשת אודות היעלמות של אתרים מתוצאות החיפוש בביטויים מסוימים ועלייה משמעותית אצל אחרים בביטויים אחרים, ב-22 לינואר שוחרר עדכון פנדה נוסף (פנדה 24) לאוויר העולם, זהו עדכון הפנדה הראשון של שנת 2013 בהתחשב בעובדה שבשנת 2012 היו יותר מ 500 שינויי אלגוריתם, סביר שנראה עוד הרבה שינויים כאלה במהלך השנה הקרובה.

בעידן הרשתות החברתיות ניתן פשוט לקפוץ לחשבון הטוויטר של גוגל ולראות את ההצהרה הרשמית אודות עדכון הפנדה שהכה גם בישראל בשפה העברית. ממליץ לכם לעקוב אחר החשבון שלהם ושל גדולים אחרים בתחום בכדי להשאר מעודכנים בזמן אמת, כפי שאתם רואים ההצהרה יצאה ב-22 לחודש אך לקח לנו עד ה-25 לנתח את המצב ולכתוב לכם על כך בשפה העברית.

איך ניתן לזהות עדכון אלגוריתם כגון פנדה ?

בשבועות שלפני ה-17 לחודש התוצאות היו לא יציבות, בחלק מהמקרים היינו רואים אתרים מופיעים בביטויים בעמוד הראשון ובחלק אחר של המקרים בעמוד שני, שלישי וכן הלאה. ההבדל המשמעותי בין מרכזי המידע מעיד על כך שישנו עדכון אלגוריתם שנמצא בבדיקה, במידה ואתם רואים שתוצאות החיפוש אינן יציבות, הסבירות היא שישנו עדכון אלגוריתם שמגשש ובא.

הבעיה העיקרית של חברות קידום אתרים היא לנתח את הגורמים המשפיעים בכל עדכון כזה על תוצאות החיפוש, כלומר אם יוצא עדכון פנדה וכמה ימים אחריו עדכון אחר כמו פינגויין (כמו שהתרחש באפריל של 2012), קשה להעריך איזה מהאלגוריתמים סיננו את אתרכם למעלה או למטה במיקומים, מה שכן ניתן לעשות הוא לחזור אחורה ולראות את הדפוסים בהם גוגל עובדים, הנתונים שגוגל חושפים בהקשר לעדכונים ולחקור את העליות והירידות של אתר בתחום מסוים, סביר שכדאי לעשות זאת עם 3-4 תחומים ואתרים שונים בעלי וותק בכדי לקבל נתונים מדויקים יותר.

בדיקת הדפוסים של גוגל

הדבר שהפליא אותי הכי הרבה היה שחברות קידום אתרים שדיברתי איתם נכנסו להלם מהשינויים שהתרחשו ב-17 לינואר וחלקם אף התייאשו מהמודל של קידום אתרים אורגני, המצב הזה מוזר בעיניי מכיוון שגוגל לא שינו את הצהורתיהם ב-10 שנים האחרונות ועדיין מנגנים את אותו ניגון מוכר.

1 התוכן הוא המלך
2 בניית קישורים צריכה להיות טבעית (שיתוף תכנים טובים על גבי הרשת)
3 על האתר להיות שקוף ונגיש לגולשים ולמנוע החיפוש
4 על האתר להיות מקורי, חדשני, אינטרקטיבי

גוגל מעולם לא ציינו במפורש מה נחשב לאתר איכותי ומה נחשב לאתר פחות איכותי אך הם כן שחררו הצהרה במאי של 2011 בה מופיעה סדרת שאלות שמקנות אינדיקציה טובה לגבי כמה אתר איכותי או לא.

ניתן גם לראות בסדרת הצהרות שונות ששוחררו גם לאחר מכן למה התכוון המשורר כאשר כתב "אתרים איכותיים"

מאי 2011 – מהם אתרים איכותיים וסדרת השאלות
יוני 2011 – Rich snippets
יולי 2011 – אודות מהירות טעינת האתר
ינואר 2012 – עדכון אודות התוכן שמופיע בעמוד וחשיבות המיקום שלו
אפריל 2012 – אודות תכנים

השורה התחתונה היא שגוגל לא שינו את המסר שלהם מעולם, וכל פועלם ביחס לחיפוש האורגני מושקע בהתאם למסר, ייתכן שמקדמי אתרים וחברות קידום אתרים פשוט קראו את המסר לא נכון ולכן מרבית הפעילויות שנעשו בקידום אתרים פה בארץ היו שונות בתכלית מהמסר של גוגל.

מומלץ שתקראו את המאמר שיסייע לכם לזהות האם אתרכם נפגע מהעדכון, לפני שתקפצו למסקנות ותתחילו לבצע שינויים מתוך לחץ, גם כאשר האתר סונן בתוצאות החיפוש כדאי לחקור בצורה מדויקת כמה שיותר מהו הגורם שעל פיו אתרכם סונן ומה מומלץ לכם לבצע.

במידה והאתר שלכם סונן כתוצאה מעדכון פנדה מה עליכם לעשות ?

אני אתחיל את הפסקה הזו בדברים שאסור לכם לעשות, בדרך כלל שאתרים נעלמים מתוצאות החיפוש או עוברים לעמוד 5, בעלי העסקים נלחצים ומייד מכניסים את חברת קידום האתרים ללחץ בכדי לתקן את המצב, התפיסה הזו שגויה וברוב המקרים גורמת לחברת קידום האתרים לבצע טעויות שיכולות לגרום לאתר להשאר במיקומו הנמוך או אף לעוף אחורה עוד יותר.
רק לאחר בדיקה משמעותית ולפחות 5-7 ימים אתם מתחילים לבצע שינויים על פי המסקנות שהתגלו, אתם לא מבצעים שינויים מהותיים לפני שהבנתם מה באמת קרה.

מה אתם לא עושים כאשר אתרכם סונן על ידי עדכון פנדה:

1 מתחילים להגביר את קצב העלאת התכנים לאתר בצורה משמעותית
2 בונים כמויות קישורים לא פרופורציונליות ביחס לקצב שהקישורים נבנו עד כה
3 מתחילים לשנות את תגיות המטא של העמודים (TITLE, DESCRIPTION, H1, CANONICAL)
4 מסירים עשרות אלפי קישורים דרך הכלי להסרת קישורים של גוגל
5 מנתקים את האתר מכלים של גוגל (כלי מנהל האתרים, אנליטיקס)

מה אתם כן עושים מייד לאחר שגיליתם שאתרכם אכן סונן על ידי אלגוריתם פנדה:

1 בדיקה מקיפה של פעילות ה SEO מחוץ לאתרכם בשבועות שלפני העדכון (אפשרי גם חודשיים אחורה)
2 בדיקה מקיפה של איכות התכנים המופיעים ועולים לאתר ואת קצב העלאתם לאתר
3 בדיקה מקיפה של כמות קישורים לתכני העומק באתר וכמות השיתופים החברתיים לתכני העומק השונים
4 בדיקה מקיפה של איכות הקישורים הנכנסים לאתר בשלושה חודשים האחרונים לפני הסינון
5 בדיקה מעמיקה של אילו עמודים ואילו ביטויים נעלמו בתוצאות החיפוש, מול אילו עמודים וביטויים נשארו או אף עלו
6 בדיקה מעמיקה של אתר מתחרה במידה והוא היה בעמוד 3 או 4 ולפתע מופיע במקום הראשון או בחמישייה הראשונה

קביעת תוכנית פעולה בשלבים

לאחר שיש בידכם נתונים שסקרתם (מה שיכול לקחת 5-8 ימים) אתם צריכים להרכיב תוכנית פעולה ל-90 יום, בה אתם משקמים את האתר שלכם בהתאם למסקנות שהתגלו. במידה ומדובר במחסור בקישורי עומק, או באיכות של תכנים או אפילו בנתונים שניתחתם את אצל המתחרה שלפתע הופיע במקום הראשון עליכם לתכנן את הכמויות והמקצבים בהתאם ל-90 ימים.

הניסיון מלמד שפעולות מאסיביות בטווחי זמנים קצרים לאחר עדכון אלגוריתם יגרמו לאתרכם להמשיך לצנוח, למעט בתחומים של הימורים, פורונגרפיה, רהיטים, צימרים, סחר מניות, זיופים ואפילו חופשות או טיסות לחו"ל.

עקרון ברזל בהתנהלות מול עדכון אלגוריתם כמו זה הוא "עסקים כרגיל", עליכם לא להקלע למצבים של פעילות מתוך לחץ, פאניקה ושלל מתחים אחרים. פעילות מתוך לחץ תרגום לכם לבצע פעילויות שיכולות לפגוע באתרכם ואף לעשות נזק גדול יותר, חשוב לזכור חברות קידום אתרים הן העיניים והאוזניים של לקוחותיהם מול גוגל, תמיד יהיו עדכוני אלגוריתם ותמיד יהיו צניחות ועליות, עליכם תמיד לקרוא את המפה בצורה יעילה ולפתח אסטרטגיות שתואמות את המסר של גוגל.

תגובה אחת

  • הי אורי
    חיכיתי לראות אם תצייץ על העדכון…
    האמת שבאמת העדכון האחרון הצליח להסעיר רבים מחבריי בקהילת המקדמים וגם אותי (מודה..:)
    הדברים שאתה אומר מאוד נכונים, בעיקר לגבי הלחץ והפעולות שאסור לעשות בעקבותיו.
    מה שכן, אני יכול לומר לך שאני לפחות חושב שעבודת ה- off page היא הדבר המשמעותי שפוגע כיום באתרים.
    גוגל אכן לא שינו את דבריהם ובגדול עבודת קידום אתרים מתחילה בראש ובראשונה מ- ON PAGE ובשיפור חוויית הגלישה באתר ויצירת מענה טוב יותר לגולשים באתר. מהסתכלות שלי (ואני עדיין חוקר את הנושא), ההרגשה שלי שדווקא אתרים שקודמו באמצעות בניית קישורים נפגעו לעומת אתרים שיחסית נחו על מי מנוחות ועיקר העבודה בהם הייתה פנימית באתר.

    אנידור