זמן לבחור צד – קידום אתרים בשנת 2010

כידוע לכולנו ענקית החיפוש גוגל נוהגת להפתיע אותנו בכל שנה בחידושים טכנולוגיים והפגנת יכולות הולכות וגדלות בניתוח המידע ברשת האינטרנט. גוגל עובדת ללא הרף במטרה להפוך את המידע הזמין עבורנו למידע הרלוונטי ביותר והמדויק ביותר בכל רגע נתון.

קידום אתרים - זמן לבחור צד

חברות קידום אתרים ועצמאים בתחום מאז ומתמיד התחלקו לשתי אסכולות. האחת היא הבן הסורר, זה שמנסה לעקוף בצורות זדוניות בתחרות ולהתחכם למנוע החיפוש הידועה בתור Black hat ואילו האסכולה השנייה השמרנית מעודדת פעילות טבעית של יחסי ציבור באינטרנט ויצירת עניין אמיתי בקרב הגולשים על מנת לזכות לקישורים טובים ולדירוגים גבוהים הידועה בשמה White hat.

מאט קאטס מביע עמדה ברורה לשנת 2010 על הניסיונות של גוגל לשים קץ למלחמה בספאם.

 

שאיפה למידע טרי יותר בזמן אמת

בשביעי לדצמבר הציגה גוגל בפנינו את הטכנולוגיה החדשה של הצגת תוצאות בזמן אמת אך זוהי למעשה רק יריית הפתיחה. המטרה של גוגל מלבד איסוף נתונים והצגתם בזמן אמת היא היכולת לנתח את תנודות המידע ברשת בדיוק מתי שהן קורות, לזהות היכן הן מתרחשות ולמדוד את איכותם ואמינותם.

רק על ידי הבנה אמיתית של שפות, מקורות מידע, מסגרות זמן וגורמים נוספים בשילוב סטים של אלגוריתמים מתוחכמים שנמצאים בפיתוח ללא הרף תוכל ענקית החיפוש להשתפר ולדייק יותר ויותר.

 

פנייה לגורמים החברתיים

מכל האלגוריתמים בעולם, אין ספק שהמוח האנושי הוא כוח הדירוג האמיתי והמדויק ביותר, ולכן אנחנו רואים את גוגל פונה לחבירה עם ענקיות המדיה החברתיות ואתרי סימניות (Bookmarking) לשיתופי פעולה הדדיים.

בחלק מההצהרות שנאמרו בכנס החיפוש בסוף שנת 2009 מאריסה מאיירס רמזה כי מתקיימים פגישות בין פייסבוק לגוגל וכמו כן בין טוויטר לגוגל.

בראיון רשמי שנערך מול אמית סינגהל מראשי מפתחי מערכת החיפוש בזמן אמת של גוגל, חשף כי גוגל עובדת חזק מאוד ליצירת אלגוריתמים מתקדמים שינתחו וידרגו את הפעילות שלנו בטוויטר וכי האלגוריתמים הללו צפויים להשתפר יותר במהלך שנת 2010.

ממש בימים האחרונים פייסבוק הודיעה על הקמת מרכזי מידע עצמאיים משלה והשקעה של מעל 100 מיליון דולר בבניין חדשני שיתחזק את מרכזי המידע שלה. התחושה הכללית היא שגוגל מעורבת בתהליך למרות שאין גורמים רשמיים המצביעים על כך.

גוגל זקוקה למידע ולהתייחסות שלנו כמו אוויר לנשימה ולכן הנטייה להדגיש את הקישורים שנובעים ממדיות אלו בצורה טבעית הולכת וגדלה. בסופו של דבר שילוב של יכולות ניתוח מהירות בזמן אמת של כל הנתונים יהפכו את מה שאנחנו הגולשים רוצים באמת לזמין ואת המניפולציות מחוץ לתוצאות החיפוש.

 

קריאה לבחור צד

מאט קאטס יצא בסרטון רשמי בין הראשונים שפורסמו על ידי החברה בשנת 2010 ובה הוא נשאל מה הוא צופה לעתיד החיפוש במהלך השנה. הדבר המרכזי מלבד עמדתו הברורה על שיפור הרלוונטיות, המהירות והיעילות של מנועי החיפוש היא המלחמה בספאם.

ישנם רמיזות על פיתוחים מתקדמים אשר כבר לקראת סוף השנה אמורים "לראות את האור בקצה המנהרה" כפי שאמר מאט בסרטון. על מקדמי האתרים יהיה לבחור עמדה ברורה בין שני שבילים אפשריים. האחד הוא הדרך של פריצה , תמרון ומניפולציות (Black hat) אשר שמות את האתרים של פועליהם בסיכון ואפילו מסתכנים בעבירה פלילית.

והשנייה היא הדרך הטבעית וההוגנת ללא מניפולציות (White hat). השיטה הטבעית לעיתים מרגישה קשה יותר, איטית יותר ומתסכלת יותר. אך כמו בחיים אין קיצורי דרך, גוגל מצליחה פעם אחר פעם להפיל את התוצאות המזויפות, ולא משנה כמה מלחמתם של ההאקרים מתחכמת היכולות של גוגל מוכיחות להיות חותכות וחדות יותר.

 

השיפורים העתידיים – יתרון למקדמי אתרים מקצועיים

השימוש בשיטות הנפוצות כיום כגון אתרים תומכים, ריבוי קישורים ומניפולציות אחרות גורם לתחרות להיות קשה ולא הוגנת. אם תפעל בצורה נקייה לאורך זמן ותציג תוכן איכותי ובמקביל הדיבורים עליך ברשת יהיו יותר טבעיים הסיכוי שתופיע בעמוד התוצאות הראשון בנישה שלך יגדל.

זה לא אומר שצריך לזנוח פעילות קידום אתרים או לסירוגין להרים ידיים ולהתייאש. מאט קאטס בסה"כ אומר, כי יש להם עמדה ברורה לשים קץ למניפולציות הנעשות על מנועי החיפוש. מי שהתמיד לפעול בקו האידיאלי ועשה לעצמו פעילות "יחסי ציבור" נקייה באינטרנט ומשקיע בפעילויות שיווקיות עקביות באינטרנט וברשתות חברתיות בסופו של דבר יזכה למקומו ההוגן.

נקווה שגם בגוגל ישראל נזכה לראות שיפור משמעותי באלגוריתמים למרות שעד היום נראה כי גוגל ישראל מפגרת מספר שנים אחורה לעומת היכולות בשפות המרכזיות בעולם.