מקדמי אתרים והאחריות לשמירה על הפרטיות

שלושה בכירים בגוגל נעצרו בטענה כי הם אישית אחראים על פגיעה בפרטיות, וזאת לאחר שסרטון בו נראו נערים מתעללים בחולה תסמונת דאון, לא הוסר מהרשת, כמו גם הקישורים אליו דרך תוצאות החיפוש, ולא היה מעקב על הפצתו.

התביעה כאמור יועדה באופן אישי כנגד השלושה. באיטליה, ובעולם כולו, מתחילים לתת דגש על הזכות לפרטיות לנוכח פגיעות שכיחות בפרטיותם של אנשים. השאלה הגדולה היא האם האחריות לשמירה על הפרטיות היא רק של חברות כמו גוגל או גם על חברות לקידום אתרים.

 

הזכות לפרטיות

כל אדם מחזיק בזכות בסיסית שלא לשתף את כלל הציבור בפרטים שונים וללא הסכמה מפורשת מצידו. לפיכך, זכותנו לשמור כל מה שקיים בסביבתנו, בין אם מדובר בגופנו, בחפצינו, ברגשותינו, במצבנו הבריאותי, הכלכלי וכדומה. אי לכך, לכל אחד יש את הזכות להחליט מה הוא מעוניין לחשוף, בפני מי, באיזו צורה ובאיזה זמן.

אין ספק כי בעידן הטכנולוגי והדיגיטלי ההתפתחות והשינויים דינאמיים, ואיתם גוברת הסכנה לפגיעה בפרטיות, בפיקוח ובענישה. התפתחות הטכנולוגיה מאפשרת להאזין, לבלוש, לחשוף ולהפיץ פרטים אישיים לעיני ולאוזני כל. מאז ומעולם עלו שאלות וטענות קשות בנושא פגיעה בפרטיות, זכויות קניין וצנזורה. התשובות לסוגיות אלה עדין אינן ברורות לחלוטין וכמובן שקיימים שטחים אפורים נרחבים.

 

גוגל נכנעת לצנזורה הסינית

הזכות לפרטיות נפגעת באזורים רבים בעולם, באופן שונה מהמקרה באיטליה, על ידי הגבלת החשיפה למידע. דוגמה בולטת ביותר הינה הצנזורה על תכנים רבים מטעם השלטון הסיני שכוללת מערכות מתקדמות שמטרתן לצנזר מילים לא רצויות לדוגמה – השמטת תוצאות חיפוש למילה – 'דמוקרטיה' או 'לשחרר את טיבט'.

בנוסף לכך קיימות רשימות שחורות של אתרים הנחסמים על ידי מנועי החיפוש ועל ידי בעלי אתרים שונים כפי שיפורט בהמשך. כאמור, סין מפעילה כיום מערכת צנזורה טכנולוגית מהמתקדמות בעולם בשילוב צנזורים אנושיים שכל מטרתם לסלק מהרשת ביקורת כלשהי כלפי השלטון. ענקית החיפוש והפרסום גוגל ציינה בעבר כי Google.com חסום, במקביל לפתיחתו של מנוע חיפוש מקומי מצונזר – Google.cn .

עם זאת לא רק גוגל צנזרה אתרים אלא גם חברות כמו yahoo ,Skype ורבות נוספות נאלצו להסכים לסינון תכנים בסין. בעלי אתרים רבים מרחבי העולם הגיבו בזמנו כנגד הצנזורה ש-Google הסכימה לקבל על עצמה והסירו מאתריהם את הפרסומות הממוקדות שלGoogle AdSense -.

 

הזכות והאחריות לפרטיות – סיכום

כיום האחריות לפרטיות ברשת לאו דווקא צריכה ליפול על הכתפיים הרחבות של מנועי החיפוש. מקדמי אתרים צריכים גם הם לעשות חושבים אילו תכנים הם מעלים לאתר לשם קידום וכמובן לפקח על העלאת תכנים של הגולשים המתפרסמים באתרים דוגמת פוסטים, תגובות וסרטונים כמו סרטון ההתעללות של חולה תסמונת הדאון מאיטליה.

הבעיה בפגיעה בזכות לפרטיות יכולה להיפתר על ידי פיקוח רב יותר על תכנים בלתי ראויים באמצעות תוספת כוח-אדם ושיפור אפשרויות הפיקוח הטכנולוגיות מבלי לגלוש לשיטת הפיקוח בסין המונעת מאזרחיה זכות בסיסית זו. ספק גדול האם הפגיעה בפרטיות ברשת האינטרנט, בכל צורה שתהיה, יכולה אי פעם להיעצר ובאופן מוחלט, והשאלה הגדולה היא כמה גורמים ייקחו אחריות משותפת על הנושא.

 

מאת בן פורן – קידום אתרים