מה זה GDPR? התקנות שהולכות לשנות את עולם הפרסום באינטרנט - DURAN SEO

מה זה GDPR? התקנות שהולכות לשנות את עולם הפרסום באינטרנט

רגולציית ההגנה על הפרטיות (GDPR - General Data Protection Regulation)

רגולציית ההגנה על הפרטיות (GDPR - General Data Protection Regulation)רגולציית ההגנה על הפרטיות (GDPR – General Data Protection Regulation)

רגולציית ההגנה על הפרטיות (GDPR – General Data Protection Regulation) היא אוסף של הוראות בינ"ל חוקיות מחייבות, אשר נוסחו והוסדרו על ידי הפרלמנט האירופי, מועצת האיחוד האירופי והנציבות האירופית כדי להכניס רגולציה לתחום שעד כה היה נטול כל התייחסות רגולטורית מתאימה – הגנת המידע והפרטיות של הגולשים באינטרנט.

אומנם החוקים וההוראות עצמם חלים בטריטוריית האיחוד האירופי בלבד, זאת בכל הנוגע לעיבוד נתונים אישיים של אזרחים של האיחוד – אך סביר מאוד להניח שיתר העולם יעקוב אחרי הנחות המוצא ופרקטיקות האכיפה בכל הנוגע  לאיסוף, שמירה והעברה של נתונים אישיים של אנשים פרטיים – כמו גם קביעת כללים אחידים לשמירה על הפרטיות של הגולשים.

כאילו היה זה בתיאום מושלם עם הסערות האחרונות על שימוש בלתי הולם במידע שלנו, גולשי פייסבוק, על ידי חברת קיימברידג' אנליטיקה – מחדל שבראש ובראשונה הוא של אוגרת וספקית המידע האישי מספר 1 בעולם – פייסבוק. זו פייסבוק שסורקת כל מידע אפשרי (דרך כפתורי הלייק) גם למי שלא רשום ולא משתמש ברשת הפנימית שלה, זו פייסבוק שאפשרה לחברות חיצוניות לכרות עוד ועוד מהמידע הזה, כולל מידע על אנשים, ומידע על החברים של אותם אנשים (אולי האנשים אישרו לעשות זאת – כמובן מבלי שידעו, אבל את החברים שלהם – אותם – מישהו בכלל שאל?) – אשר בחשיפה מרעישה על ידי הניו-יורק טיימס התגלה כמידע מאוד שימושי עבור הטית החלטות הבוחרים להצביע לדונאלד טראמפ במקום להילארי קלינטון.

כל חברות השיווק והפרסום בדיגיטל יודעות שנים רבות ומבצעות שימושים חכמים במידע גולשים, על מנת להציג להם פרסומות מותאמות כך שהרווחים מהקמפיינים הפרסומיים באינטרנט יעלו – ואין כוונת כותב מאמר זה להתחסד ולהציג את אותן טקטיקות שיווק מבוסס מידע (Micro-Targeting, Audience Cluster, Dark Advertising ועוד) כלא מוסריות או כהרסניות – שכן שימוש חכם ומושכל במידע, כמו גם אופטימיזציה של קמפיינים ורכישת מידע מבורסות דאטה אינו הורס את שוק חופשי, הוא חלק מההתפתחות שלו. מה שהורס את המקרם החברתי ואיתו גם את השווקים החופשיים והצמיחה שלהם הוא מצב בו שוק המידע הוא מערב פרוע, הכל פרוץ והכל מותר.

מגילת זכויות המשתמש באינטרנט

חודש מאי של שנת 2018 ייחשב לחודש בו הוכנסו לראשונה זכויות של גולשי אינטרנט, זכויות ששוות (אולי קצת) משהו – לאנשים עצמם – ולא רק לחברות האינטרנט הגדולות העושות בו שימוש מוחלט לצורכיהם.

התקנות מחייבות ארגונים שמשתמשים במידע של הגולשים להודיע להם על כך בגלוי – זה לא שפתאום כל הסכמי השימוש בענקיות האינטרנט ישתנו ויהיו לטובתנו, הגולשים, אבל כן תהיה הבדלה ברורה בין שימוש ישיר (1st Party) לבין שימוש עקיף (3rd Party) וחברות יחויבו למסור לגולשים הבהרות לגבי האופי שבו המידע האישי שלהם נמכר.

חברות פרסום רבות כבר מכינות את עצמם ליום שאחרי, ומותגים רבים (טכנולוגיים בעיקר) מכינים את עצמם להתאמה לתקני ה-GDPR ונראה שהולך להתפתח תחום התאמה רחב לחברות העושות שימוש נרחב במידע – ממש כמו תקן ה-ISO או תקנים אחרים.

עד למועד כתיבת שורות אלה, וזאת למרות שברור שהחוקים הללו נוסחו עבורם – לא התקבלו הודעות רישמיות מענקיות האינטרנט לגבי שינויים בממשקים, הוספה או הסרה של אפשרויות לטרגוט גולשים או כל עדכונים אחרים.

 

 

מה דעתך על המאמר? היה הראשון להגיב

להשארת תגובה

אנו לא נפרסם את כתובת המייל שלך.