האם אתרכם נפגע משינויי האלגוריתמים האחרונים של גוגל ?

החל מחודש מרץ גוגל שיחררו שינויי אלגוריתם למנוע החיפוש בקצב מסחרר, שוחררו מספר עדכוני פנדה ושוחררו מספר עדכוני פינגויין (פינגווין מחודש אפריל). נראה שהמרווחים בין עדכוני האלגוריתם הללו הוא קטן ולכן לא היה מספיק זמן לבצע ניסויים או בדיקות משמעותיות בכדי לבדוק פתרונות או דרכי טיפול במידה ואתרכם נפגע כתוצאה מהאלגוריתם, מה שכן ניתן לעשות הוא לבחון את היגע הרב שיש אודות האלגוריתמים הללו מהצהרותיו של גוגל ומאתרים נוספים ולהרכיב סדרת בדיקות פשוטות שיכולות לסייע לכם במידה ואתרכם נפגע כתוצאה מאחד האלגוריתמים הללו.

במידה ואתרכם נפגע על ידי פנדה

במידה ואתם חוששים שאתרכם נפגע כתוצאה מעדכון פנדה יהיה עליכם לבצע את הפעולות הבאות:

דבר ראשון, עליכם לדעת את התאריכים המדויקים בהם עדכוני פנדה עלו לאוויר, כדי שתוכלו למפות את התנועה החל משחרור העדכון לאוויר ואיך הוא משפיע על אתרכם, תוכלו למצוא את התאריכים המדויקים בבלוג הרשמי של גוגל ובאתרים נוספים שדיווחו על שינויי האלגוריתם עצמם אך לשם הפוסט הבאתי כדוגמא את העמוד של סאו-מוז שמרכז בתוכו את כל שינויי האלגוריתם שנעשו על ידי גוגל מאז ומעולם – כאן

דבר שני, אתם צריכים את נתוני האנליטיקס או כלי מנהל האתרים של האתר אותו אתם רוצים לבדוק, במידה ואתם משתמשים באנליטיקס תחתכו את המידע בצורה כזו שתופיע רק התנועה הנכנסת מגוגל אורגני (על ידי שימוש ב-Segments).

בשביל לבצע את הבדיקה הזו בצורה מדויקת וסטרילית כמה שיותר עליכם לבחור טווח תאריכים שיאפשר לכם לזהות טרנדים או ירידות רגילות (לדוגמא ירידות בשתות וכו') אך מצד שני טווח תאריכים קצר מספיק בכדי לזהות נפילות משמעותיות יותר, תזכרו שלא כל אתר שנפגע על ידי פנדה איבד את התנועה אליו בצורה בצורה חדה, לעיתים היו נפילות של כמה אלפי גולשים ביום ולאו דווקא איבוד של 90% מהתנועה הנכנסת כמו שקרה לאתרים מאמרים כמו articlesbase.

לשם הדוגמא אראה אתר שנפגע בצורה חריפה מעדכון הפנדה הראשון של שנה שעברה:

 

אתר שנפגע מעדכון פנדה הראשון ב-2011

תהליך לתיקון פגיעות כתוצאה מעדכון פנדה – זיהוי ותיקון

במידה ומצאתם שאתרכם אכן נפגע כתוצאה מעדכון פנדה יהיה עליכם לבצע את הצעדים הבאים בכדי לתקן את המצב או לשפרו, הצעד הראשון יהיה זיהוי מדויק של העמודים שנפגעו – תוכלו לעשות זאת על ידי בדיקה באנליטיקס לאיזה עמודים איבדתם את מירב התנועה שלכם, תאתרו מספר עמודים שהתנועה אליהם צנחה בצורה משמעותית, לאחר שמצאתם ומיפיתם את העמודים הללו תבחנו אותם כנגד השאלות הבאות:

1. האם ה Bounce rate של העמודים הללו גבוה משאר האתר ? – ניתן לבחון ממוצע של באונס רייט ולקבוע האם ישנה חריגה משמעותית בעמוד הזה

2. האם התוכן של העמוד הזה משוכפל בתוך האתר שלכם או באתרים אחרים ?

3. האם העמוד שאתם בודקים מקבל קישורים מאתרים שיכולים להיחשב "חוות קישורים" או אתרי ספאם ?

אחרי שעניתם על השאלות הללו כנגד העמודים שמצאתם אני ממליץ ליישם את הפתרונות הבאים כנגד כל אחד מהנושאים שנכתבו למעלה:

1. לבצע הטמעה של מנגנון Rel=Canonical בכדי לסייע לגוגל להסיר את כל התוצאות הכפולות והלא רלוונטיות של העמוד – תוכלו לקרוא כל הפתרון הזה ועל כפילות תוכן בכלליות – כאן

2. כתיבה מחדש של העמוד כדי שתוכנו יהיה ייחודי – לא מועתק, לא משוכתב, לא מתורגם

3. יצירת קישורים חדשים מאתרים הנחשבים כבעלי תוכן איכותי מאוד, בדרך כלל מדובר באתרים שלא מרשים הטמעת תוכן גולשים, ויש בקרה על התוכן שעולה לאתר.

כמו כן תשקלו להשתמש בכלי החדש של גוגל Disavow links tool, כלי להסרת קישורים. (תשתמשו בו רק אם אתם בטוחים בקישורים מאתרי ספאם או קישורים הפוגעים באתרכם, אם אינכם בטוחים פשוט תבנו קישורים נוספים לעמוד מאתרים איכותיים)

במידה ואתרכם נפגע מעדכון פינגווין

כפי שציינתי בחלקו העליון של הפוסט, החודשים מרץ, אפריל ומאי היו גדושים בעדכוני אלגוריתם, באפריל שוחררו שלושה עדכונים של פנדה ועדכון פינגווין בטווח של 4 שבועות אחד מהשני, מה שהקשה מאוד על מחקר יעיל בנוגע לסיבות בגללן אתרים נפגעו. בשביל לזהות האם אתרכם נפגע מפינגווין יהיה עליכם לדעת בצורה מדויקת את התאריכים ששוחררו העדכונים. התהליך של זיהוי פגיעה כתוצאה מפינגווין דומה מאוד לזה שביצעתם עם עדכון פנדה.

במקרה של פינגווין אין ברשותי אתר לספק לכם דוגמא של איך נראית נפילת התנועה באנליטיקס אך היא דומה מאוד למה שהצגתי בעדכון פנדה, חשוב לברור בצורה מדויקת לפי התאריך שבו שוחרר האלגוריתם בכדי להבין האם פגע באתרכם עדכון פנדה או פינגווין.

במידה ומצאתם שאתרכם נפגע מעדכון פינגווין תעברו על השאלות הבאות כנגד העמודים שנפגעו:

1. האם כל הקישורים המפנים לעמוד שנפגע הם מתוך 1-4 ביטויי מפתח ממוקדים ? – (חשוב שתבחנו קישורים שנכנסים מאתרים אחרים וגם קישורים בתוך האתר עצמו – משקל קישורים פנימי)

2. האם העמודים שנפגעו משתמשים באותו ביטוי מפתח הרבה פעמים ? – קחו בחשבון שצפיפות מילות מפתח אינה מדע מדויק, אין אחוז מסוים שהוא נכון לעומת אאחוז לא נכון.

עם זאת עליכם לקחת בחשבון שגם בתגיות המטא (כותרות, תיאורים, תגיות ALT, כותרות H) וגם בגוף הטקסט, השימוש במילות המפתח צריך להיות טבעי, אם מצאתם שיש דחיסה יתרה של הביטוי לשם קידום אולי כדאי לטפל בכך על ידי שכתוב הטקסט.

3. האם יש לעמודים שנפגעו קישורים מתוך רשתות של אתרים או חוות קישורים ? – הדרך היעילה ביותר לזהות רשתות של אתרים היא להשוות בין כתובות ה IP של האתרים, העיצוב, המבנה והבעלים של האתרים.

אם מדובר באותו IP, אותו עיצוב פחות או יותר או אותו מבנה והאתרים הם בבעלותו של גוף אחד, מדובר ברשת אתרים

4. האם בניית הקישורים נעשתה באופן קיצוני מידיי לעמודים אלו בזמן האחרון ? משמעות הדבר היא האם חלה עלייה חדה במספר הקישורים המובילים לעמוד בצורה מחשידה ? כלומר מ 5-6 קישורים לחודש קפיצה ל 50-80 קישורים בחודש ? (קורה לעיתים כתוצאה מהטמעת קישורי פוטר או קניית קישורים)

במידה וזיהיתם שעמודים מאתרכם עומדים בקטגוריות שציינתי למעלה, אלו דרכי הטיפול המומלצות:

1. תערכו את הטקסט ואת התגיות של אותם עמודים בכדי לצמצם את דחיסת מילות המפתח שקיימת בהם

2. תאתרו את הקישורים הממוקדים מידיי לאתרכם, תיצרו גיוון של קישורים נכנסים ואפילו תסירו קישורים שאתם יודעים שפוגעים באתרכם בעזרת הכלי שניתן למעלה בכתבה (Disavow links)

3. תוודאו שבניית הקישורים העתידית לאתרכם היא בתוך הגבולות התקינים, תיצרו אסטרטגיה נכונה שעובדת על סמך ידע או ניסויים שביצעתם (דוגמא לטקטיקה של בניית קישורים שעובדת טוב)

לעיתים יש מקרים בהם אתרים נפגעים בצורה יוצאת דופן ויש צורך ממש ליצור מיתוג מחדש ולעבור דומיין, מקרים כאלה נדירים כי גוגל כן נותנים את האופציה לתקן ולאנדקס את עצמכם מחדש.

תורגם שודרג ושופצר מהמאמר המקורי באתר Seo.com – קישור למאמר המקורי

  • פוסט מצויין! מאמר איכותי וחשוב מאוד לכל מי שעוסק בתחום הSEO.
    תודה רבה.
    ליאור לוי.

    ליאור לוי
    • תודה, משתדלים, ממליץ לך להרשם לניוזלטר כל שבוע יש דברים מעניינים וחדשים

      צוות דוראן
  • בשמחה ארשם 🙂

    ליאור לוי
    • 🙂

      צוות דוראן
  • לא יודע אם זה קשור לשינוי אלגוריתם אבל שתי אתרים שלי אחד עם PR4 והשני עם PR2 קיבלו PR0 אחרי שכמה ימים הPR התנדנד בין 0 ל4 ובנוסף גוגל הכניסו עכשיו תוצאות באתרים באנגלית כאשר החיפוש הכלל מבוצע למילות מפתח בעברית, לא ברור לי עדיין מה היה המטרה בשינוי הזה

    איי סטארט
    • PR יכול לתת לך אינדיקציה על כך שהקישורים שהובילו לאתרים הללו או האתרים שהובילו אליהם סוננו החוצה או פשוט נפגע הדירוג איכות שלהם ולכן כוח הקישורים שלהם נחלש ולכן כמות ה-PR שהעבירו נחלשה וכן הלאה.
      אין זה מעיד באופן ישיר על היכולת של האתר שלך להתקדם בתוצאות החיפוש

      צוות דוראן
  • […] שתקראו את המאמר שיסייע לכם לזהות האם אתרכם נפגע מהעדכון, לפני שתקפצו למסקנות ותתחילו לבצע שינויים מתוך לחץ, גם […]

    עדכון פנדה ראשון לשנת 2013 - כללי התנהגות ומידע
  • היי, אשמח לעזרה שלא כל כך קשורה.
    בעבר היה בWEBMASTER אפשרות לגרום לגוגל לסרוק את האתר בתדירות רבה מאוד.
    למרות שאני משנה את זה עדיין הוא לא סורק את האתר יותר מידי, האם הם ביטלו את זה? האם ישנה אפשרות אחרת לגרום לו לסרוק את האתר יותר?
    תודה אייל

    אייל
  • היי צוות Duran שוב מספק מאמר באיכות אקדמית על עבודת SEO נכונה. פשוט כיף לגלוש ולקרוא כל מאמר.
    תודה צוות דוראן

    elazar gilad
    • תודה לך על השבחים גלעד יקירי, משתדלים לשחרר כמה שיותר מאמרים מעניינים

      צוות דוראן
  • […] […]

    משתמש אנונימי (לא מזוהה)

להשארת תגובה

אנו לא נפרסם את כתובת המייל שלך.